Posted on

Penjagaan Muka Tradisional

Wow, ramai yang berbelanja besar sebab nak jaga muka. Yela, semua orang nak kulit cantik, taknak berparut, dan nak awet muda. Kalau tak pun, biarlah kita kekal sihat, kan? Zaman sekarang ni ramai yang banyak bergantung pada produk penjagaan kulit yang mahal, padahal sebenarnya boleh je kita amalkan petua-petua lama yang lebih selamat dan murah digunakan.

Jangan ingat herba-herba dan bahan semulajadi ni tak boleh nak cantikkan muka tau. Kalau tak, macam mana la orang dulu-dulu kekal cantik, bila dah tua pun tetap manis dipandang? Haa ni saya nak kongsikan beberapa petua penjagaan muka yang senang diamalkan!

1.Menghilangkan Jerawat

PENJAGAAN MUKA TRADISIONAL 02


a) Bersihkan muka seperti biasa untuk menanggalkan kotoran dan sisa makeup. Selepas itu cuci muka dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri di muka. Kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan petua ini tiga kali seminggu untuk hasil yang berkesan.

b) Setelah membasuh muka, tutup muka dengan kain atau tuala yang agak lembab. Rapatkan muka ke wap nasi atau wap air panas selama beberapa minit. Kemudian gunakan penyegar muka.

c) Ambil sedikit kanji nasi dan sejukkan. Sapukan kanji nasi pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Selepas itu basuh muka dengan air suam. Seeloknya diamalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.

d) Jika berdepan dengan masalah jerawat sukar hilang, gunakan daun teh. Caranya rebus beberapa helai daun teh berwarna hijau. Ketika daun masih suam, lekatkan pada jerawat dan biarkan sehingga ianya kering.

e) Korang juga boleh tumbuk sedikit bunga melur bersama air hingga menjadi lumat. Selepas itu sapukan ke muka dan biarkan kering. Setelah kering basuh muka dengan air kelapa muda.

f) Amalkan basuh muka dengan air basuhan beras. Kemudian biarkan ia kering sendiri di muka. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan secara kerap.

g) Rendam segenggam beras hingga kembang. Kemudian toskan airnya. Ambil segenggam biji betik muda dan tumbuk bersama beras sehingga lumat. Campurkan dengan sedikit air. Bentukkan menjadi bebola yang kecil-kecil dan jemur sehingga kering. Setelah kering, boleh disimpan dalam bekas kedap udara. Cara memakainya, bancuh dengan air dan sapukan di seluruh bahagian wajah.

2.Menghilangkan Parut di Muka

PENJAGAAN MUKA TRADISIONAL 05

a) Kisar atau tumbuk beberapa batang kulit kayu manis sehingga menjadi serbuk. Kemudian campurkan dengan sedikit air. Sapukan ke bahagian yang berparut. Amalkan secara kerap sehingga parut hilang.

b) Tumbuk atau kisar kulit kayu manis sehingga menjadi serbuk. Selepas itu campurkan dengan sedikit madu lebah. Setiap malam sebelum tidur, sapukan kebahagian yang berparut.

c) Kisar timun dan kemudian tapiskan airnya. Ambil hampas timun dan sapukan pada muka. Biarkan selama setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.

3. Kulit Muka Lembut dan Cerah

PENJAGAAN MUKA TRADISIONAL 06

a) Parutkan seketul ubi kayu dan sapukan pada muka. Biarkan sehingga kering. Selepas itu cuci muka dengan air bersi . Amalkan secara kerap.

b) Campurkan kuning telur, parutan lobak merah dan sedikit jus limau nipis hingga sebati. Sapukan pada kulit muka dan biarkan kering. Selepas itu cuci muka dengan air bersih.

c) Parut sebiji kentang dan perah airnya. Sapukan pada muka. Biarkan kering kemudian cuci dengan air bersih.

 

Mudah kan? Semua petua di atas memang senang untuk dicari segala bahan yang diperlukan, tak payah risau! Tapi tahukah anda, sesetengah masalah kulit terutamanya di kawasan muka sebenarnya berpunca dari resdung? Sebab tu bila dah cuba seribu macam jenis produk penjagaan muka pun, memang naik jugak merah-merah dan jerawat kat muka!

Gangguan resdung akan jadi lebih teruk sebenarnya kalau dibiarkan, apatah lagi kalau cuba ditangani dengan produk yang salah. Alahan akan menjadi lebih teruk apabila dalam rongga hidung dipenuhi dengan segala macam lendir berkuman punca gangguan resdung, jadi kena keluarkan dahulu baru la nak tepek segala macam make-up dan semburan perfume. Kalau tak, memang rosak la kulit muka!

11049506_921000684643463_4434688240327241179_n

Herba Resdung Tok Aki memang dijamin kesan sepantas 5 minit untuk membersihkan hidung anda, biar keluar semua lendir pekat dan likat yang selama ini menjadi punca anda berjerawat, berkelemumur dan asyik bersin selalu! Cuma sapukan di dalam rongga hidung, mudah kan? Tak payah nak telan pil ke atau minum makan sebarang bahan yang pahit dan kurang enak.

Bila dah cuba Herba Resdung Tok Aki dan boleh bernafas dengan lega, boleh juga cuba Sabun Herba Tok Aki untuk mematikan semua jerawat-jerawat nanah kat kulit muka tu. Jangan risau, Sabun Herba Tok Aki ni dihasilkan daripada bahan-bahan terpilih, ianya akan membersihkan muka anda secara lembut, biar bebas dari kotoran minyak dan sel kulit mati tau!

Haa, lebih senang kan dari semua petua dan rutin amalan tradisional? Tapi tetap dengan khasiat dan kelebihan yang sama kerana produk Herba Tok Aki memang 100% selamat dan tiada kesan sampingan!

Selamat mencuba~

Posted on

Hidung & Resdung

Pernah tak hidung anda tersumbat dan anda terpaksa bernafas mengikut mulut? Pasti rasa tidak selesa dan tercungap, kan? Lama-kelamaan tekak akan terasa kering dan perit. Nafas mulut anda juga akan jadi berbau busuk dan kepala anda akan terasa pening.

Kenapa ya?

FUNGSI HIDUNG 2-01

Nampak je kecil tapi hidung merupakan salah satu organ tubuh yang penting, antaranya berfungsi sebagai ejen penapis udara yang masuk ke paru-paru ketika kita bernafas. Segala debu dan kotoran, malah suhu udara pun akan diubah supaya udara yang masuk ke paru-paru akan menjadi lebih bersih dan terhindar dari benda asing yang boleh membahayakan pernafasan.

FUNGSI HIDUNG 3-01

Tapi bila anda mempunyai resdung, hidung anda akan menjadi lebih sensitif! Lebih-lebih lagi apabila sistem imuniti badan anda lemah dan anda tinggal di persekitaran yang berhabuk dan kotor. Lendir yang wujud di dalam hidung akan menyebabkan ruang pernafasan anda menjadi tidak lancar dan segala kuman dan kotoran yang sepatutnya ditapis akan terkumpul. Hasilnya? Dari selesema biasa pun akan mengakibatkan anda sakit kepala, demam dan batuk!

Walaupun hanya selesema, tapi cuba bayangkan kalau dah teruk sehingga setiap pagi asyik bersin sehingga terasa berat dan sakit di kawasan antara dua mata? Penat dan leceh tau! Antara perkara yang paling menganggu apabila anda menghidapi resdung adalah keadaan hidung anda yang berair dan seperti tersumbat tetapi lendir yang pekat dan mengganggu pernafasan anda susah dikeluarkan! Habis sekotak tisu dibuatnya!

FUNGSI HIDUNG 4-01

Apatah lagi untuk penghidap resdung yang mempunyai penyakit lelah atau semput. Pasti susah untuk bernafas dengan hidung yang berhingus serta batuk yang amat teruk (chesty cough). Penghidap resdung dan asma akan kelihatan tercungap (ketika bernafas melalui mulut) dan akan menyebabkan tonsil bengkak (akibat daripada segala kuman dan kotoran udara yang disedut).

HERBA RESDUNG TOK AKI 08Nampak tak pentingnya hidung?

Jangan ambil mudah ya dengan penyakit resdung ni. Mungkin masalah seperti bersin dan selesema berpanjangan nampak macam tak ada apa sangat, tapi ianya bersangkut-paut dengan gangguan-gangguan kesihatan lain (chain reaction) dan jika tidak dirawat, akan jadi melarat!

Kerana itulah Herba Resdung Tok Aki dihasilkan daripada 100% ramuan tradisional terpilih yang dapat mengeluarkan segala lendir punca segala masalah! Hanya sapu sedikit di dalam rongga hidung, tunggu tak sampai lima minit, memang keluar semua benda yang tersekat. Bila gejala resdung dapat dicegah daripada awal, hidup makin ceria dan sihat!

Anda masih ragu-ragu? Jom klik dan baca testimoni mereka yang sudah mencuba Herba Resdung Tok Aki!

 

 

Posted on

Manis & Berkhasiat!

“Tak suka makan ubat!”

Kalau kita sakit mesti kena telan pelbagai pil dan ubat yang pahit kan? Kadang-kadang sampai rasa bertambah sakit pulak jadinya! Haih, macam mana la nak sembuh kalau macam ni kan? Haa jangan risau, kali ini saya nak berkongsi satu bahan yang manis dan berkhasiat. Sesuai untuk dijadikan penawar ketika kita sakit – iaitu madu!

Tak percaya? Betul tau! Ramai yang ingat madu ni hanya sebagai pemanis makanan. Madu ni bukan sahaja salah satu makanan sunnah, tetapi jika diamalkan secara berterusan, boleh diguna pakai untuk mencegah dan merawat pelbagai jenis penyakit – termasuklah resdung!

Berikut adalah beberapa cara untuk menggunakan madu sebagai salah satu alternatif untuk menyihatkan badan dan mengurangkan alahan resdung :

  1. Madu & Bawang Putih

KHASIAT MADU 02

  • Kupas dan cincang halus 3-6 ulas bawang putih. Campurkan dengan 1-2 sudu madu. Amalkan minum 5 minit sebelum makan. Boleh juga campurkan sekali bersama minyak zaitun dan makan bersama biskut atau roti (seperti jem).
  1. Madu, Bawang & Lobak (radish)

KHASIAT MADU 03

  • Kupas dan cincang 6 ulas bawang putih. Cincang satu bawang besar dan 8 lobak. Campurkan kesemua bahan dalam mesin pengisar bersama satu cawan madu dan satu cawan jus lemon. Simpan di dalam peti ais, amalkan pemakanan dua sudu besar setiap hari. Untuk kanak-kanak, boleh juga campurkan 3 sudu besar jus tadi bersama satu sudu madu, diambil dua kali sehari.
  1. Madu & Lemon

KHASIAT MADU 04

  • Campurkan 1 sudu besar madu bersama 2 sudu teh jus lemon. Panaskan seketika campuran tersebut dan makan.
  • Masukkan 1 sudu besar jus lemon dan madu bersama dua sudu besar cuka epal di dalam bekas berisi 8 auns air suam. Kacau dan minum dua kali sehari untuk melegakan radang resdung. Boleh ditambah tiga ulas bawang yang ditumbuk.
  1. Madu & Halia

KHASIAT MADU 05

  • Kacau satu sudu teh halia yang telah dikupas dan dicincang halus bersama satu cawan air panas. Biarkan selama 15 minit. Tapis dan kacau, campurkan bersama satu sudu besar jus lemon dan madu. Amalkan minum dua kali sehari.
  • Jerang satu cawan air, dan kacau bersama satu sudu besar madu, 1-2 halia yang dicincang halus, 1 sudu teh serbuk kunyit, setengah cawan jus lemon, setengah sudu teh serbuk kayu manis, ¼ sudu teh lada hitam yang ditumbuk, dan secubit serbuk lada cayenne. Biarkan selama 10 minit, tapis dan minum.
  1. Madu & Air Garam

KHASIAT MADU 06

  • Kacau bersama madu dan garam di dalam air panas. Biarkan sejuk seketika. Ambil air tersebut dan lakukan istinshaq (memasukkan air ke dalam rongga hidung).
  1. Madu & Lada Hitam

KHASIAT MADU 07

  • Tumbuk halus satu sudu teh lada hitam dan campurkan dengan satu sudu besar madu. Kacau bersama di dalam satu cawan air panas yang mendidih. Biarkan selama 10 minit dan minum. Boleh juga tambahkan jus lemon dan halia yang telah dikisar bersama.
  1. Madu, Badam & Kismis

KHASIAT MADU 08

  • Rendam 7 biji kacang badam dan 7 biji kismis di dalam satu bekas air semalaman. Makan kacang dan kismis tersebut di awal pagi. Lebihan air rendaman tersebut campurkan dengan 1 sudu teh madu dan minum. Amalkan setiap hari.

Wow! Banyak kan cara nak guna madu ni? Pilih je yang mana satu!

Tapi ada satu masalah lagi yang sering saya dengar – ” tak cukup masa!”

Kadang-kadang kita ni sibuk dengan kerja dan keluarga sampai tak ingat nak jaga kesihatan sendiri. Memang lah banyak petua yang mudah dan senang, kalau diikutkan segala macam daun, buah atau sayur memang boleh dicari dan dibeli. Tapi kalau tak cukup masa? Rasa bila dah sampai rumah tu memang tinggal tunggu lelap mata aja!

Herbs_Garlic_Pepper_Turmeric_Rosemary_wallpaper EDIT

Haa sebab tu lah Jus Herba Tok Aki dihasilkan dengan pelbagai ramuan terpilih – termasuklah madu! – untuk membantu mereka yang tak menang tangan nak uruskan pelbagai urusan dan pada masa yang sama amat mementingkan kesihatan!

Juga mengandungi ekstrak Acai Berry dan jus buah delima, Jus Herba Tok Aki boleh diamalkan untuk mencegah resdung dari dalaman dan meningkatkan imun badan untuk melawan penyakit! Haa penting kan? Dan Jus Herba Tok Aki ni boleh dimakan seisi keluarga – anak-anak anda atau adik kecil pun boleh berkongsi manfaat yang sama hanya dari satu botol!

Jimat, mudah dan senang kan? Hanya minum dua kali sehari mengikut sukatan yang telah ditetapkan. Jus Herba Tok Aki dibuat daripada kandungan berkualiti dan semulajadi, selamat dan tiada kesan sampingan! Penuh berkhasiat dan mempunyai rasa anggur yang mesra semua peringkat usia.

Jangan risau lagi, kesihatan anda keutamaan kami! Jom cuba Jus Herba Tok Aki!

Posted on

Jerawat, Bersin & Nafas Berbau

Amboi, bukan setakat satu tapi tiga terus kombo pakej gejala penghidap resdung ni! Jangan ingat tanda-tanda di atas ini adalah normal tau! Mesti ada yang tak kena, lagi-lagi bila dah berlanjutan lama. Badan kita dah memang ada segala antibodi untuk melawan kuman dan penyakit, cuma berlainan mengikut individu tersebut sendiri.

Penat juga kan kalau asyik berbelanja besar untuk hilangkan jerawat, hari-hari berkotak tisu habis terutamanya di waktu pagi sebab bersin yang tak henti. Nafas berbau? Lagi lah malu! Rasa nak berjumpa dengan kawan dan meluangkan masa dengan keluarga pun jadi tak selesa.

Kesian juga saya tengok ada yang sanggup bersusah-payah ikat perut nak beli macam-macam produk. Berlainan jenis pulak tu. Produk jerawat lain, produk nafas berbau lain, aduhh. Haa sebab tu saya nak kongsikan bersama beberapa petua dengan anda, semoga dapat membantu!

Menghilangkan Jerawat

remove-pimple-on-chin

  • Bersihkan muka seperti biasa untuk menanggalkan kotoran dan sisa makeup. Selepas itu cuci muka dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri di muka. Kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan petua ini tiga kali seminggu untuk hasil yang berkesan.
  • Setelah membasuh muka, tutup muka dengan kain atau tuala yang agak lembab. Rapatkan muka ke wap nasi atau wap air panas selama beberapa minit. Kemudian gunakan penyegar muka.
  • Ambil sedikit kanji nasi dan sejukkan. Sapukan kanji nasi pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Selepas itu basuh muka dengan air suam. Seeloknya diamalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.
  • Jika berdepan dengan masalah jerawat sukar hilang, gunakan daun teh. Caranya rebus beberapa helai daun teh berwarna hijau. Ketika daun masih suam, lekatkan pada jerawat dan biarkan sehingga ianya kering.
  • Korang juga boleh tumbuk sedikit bunga melur bersama air hingga menjadi lumat. Selepas itu sapukan ke muka dan biarkan kering. Setelah kering basuh muka dengan air kelapa muda.
  • Amalkan basuh muka dengan air basuhan beras. Kemudian biarkan ia kering sendiri di muka. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan secara kerap.
  • Rendam segenggam beras hingga kembang. Kemudian toskan airnya. Ambil segenggam biji betik muda dan tumbuk bersama beras sehingga lumat. Campurkan dengan sedikit air. Bentukkan menjadi bebola yang kecil-kecil dan jemur sehingga kering. Setelah kering, boleh disimpan dalam bekas kedap udara. Cara memakainya, bancuh dengan air dan sapukan di seluruh bahagian wajah.

Menghentikan bersin yang berpanjangan

2169203610_077d85e6d7_b

  • Minum air panas selalu. Tak kira teh, kopi atau limau panas, asalkan panas dan berwap. Ini boleh membuatkan anda berasa lega dan ruang pernafasan terasa lapang.
  • Wapkan muka selalu, terutamanya apabila bersin telah melarat kepada selesema dan hidung berair. Rendam tuala di dalam air suam dan tekapkan di muka selama beberapa saat. Untuk lebih senang, letak air panas di dalam satu kole, tutup beberapa saat. Letak muka betul betul berhadapan/di atas kole dan buka sedikit supaya wap yang terkumpul kena pada muka.
  • Bersenam. Jika badan anda mulai rasa seram sejuk dan membuatkan anda sakit kepala, cuba untuk ‘stretching’ selama 5 minit dan berjalan sekurang-kurangnya 10 hingga 20 minit. Bukan sahaja anda akan berasa lebih tenang, ceria dan produktif, kesihatan anda juga terjaga!

Atasi nafas berbau

20140213_fogmosas

  • Penat dah gosok gigi berkali-kali tapi nafas anda tetap berbau? Amalkan berkumur dengan air garam setiap pagi selepas menggosok gigi. Mulut berbau ni selalunya berkaitan dengan bakteria yang terkumpul di dalam mulut, dan juga masalah tekak. Periksa di klinik berdekatan takut-takut ada sebarang jangkitan kuman di dalam mulut anda. Air garam bertindak sebagai antiseptik sahaja yang mengurangkan masalah nafas berbau.
  • Berkumur dengan minyak bijan. Pelik, tapi sebenarnya berkesan tau. Sekurang-kurangnya dua sudu besar minyak bijan dikumur dalam mulut selama yang boleh. Ada yang kata kena berkumur sampai 20 minit paling sekejap, tapi ikut kemampuan masing-masing lah ya. Asalkan amalkan setiap hari, pagi dan petang. Selepas seminggu pertama, jika anda konsisten berkumur hari-hari, boleh la kurangkan kepada dua hari sekali, atau selang sehari.

13119028_1710094129256549_1059988614636807849_nJERAWAT, SELALU BERSIN DAN NAFAS BERBAU?

AWAS, MUNGKIN RESDUNG ANDA SUDAH TERUK!

Patutlah kan bila dah puas cuba produk kecantikan sana sini, tak elok-elok juga.Disarankan anda amalkan penggunaan Herba Resdung Tok Aki untuk menyingkirkan punca gangguan resdung yang boleh mengakibatkan anda mengalami semua masalah di atas. Cuma sapu sedikit di dalam hidung dan semua lendir yang mengandungi kuman akan keluar dengan sendirinya!

KLIK SINI UNTUK PEMBELIAN PANTAS!

Selamat mencuba ya!

Posted on

Tips Penting Untuk Penghidap Resdung

” Kenapa ya resdung saya masih lagi tak elok, makin teruk pulak tu?! “


Alahai setakat berpantang dan beli ubat di klinik memang tak cukup nak kurangkan alahan dan alergi. Kadang-kadang kita terlupa dan buat tak endah je benda yang nampak remeh dan mudah! Gangguan resdung ni berkait rapat dengan ‘lifestyle’ serta rutin harian kita tau. 

Mari sini saya nak kongsi beberapa tips berguna untuk penghidap resdung yang teruk.

  1. Bukan hanya persekitaran anda kena bersih!

4 TIPS UNTUK SI RESDUNG 02

Ramai yang lupa, sibuk bersihkan karpet, sofa atau katil, tapi kebersihan diri sendiri tak dijaga. Penghidap resdung selalunya akan mempunyai alergi terhadap habuk dan kotoran, terutamanya di bahagian muka. Pastikan tangan dan muka anda sentiasa bersih. Rajinkan diri anda untuk membawa hand-sanitizer atau tisu basah (antibacterial wet tissue) ke mana-mana sahaja.

  1. Jangan duduk sahaja!

4 TIPS UNTUK SI RESDUNG 03

Senaman boleh mengurangkan alahan resdung dan mencegah banyak penyakit lain seperti obesiti dan hypertension (tekanan darah tinggi). Jika anda penghidap resdung yang agak teruk, luangkan masa sekurang- kurangnya 30 minit untuk aktiviti luaran (jogging, berlari).

  1. Sorok gula dari minuman anda!

4 TIPS UNTUK SI RESDUNG 04

Biasakan diri untuk sentiasa minum air putih sepanjang hari. Cuba tambahkan lemon atau daun pudina untuk sedikit variasi rasa. Bukan sahaja air putih boleh membersihkan tubuh anda, ianya juga membantu mengurangkan berat badan. Minima 3liter sehari disyorkan untuk orang dewasa.

  1. Wapkan wajah dengan mudah!

4 TIPS UNTUK SI RESDUNG 05

Tidak perlu pergi ke spa. Jika muka anda berasa gatal dan hidung tersumbat, tuang air panas ke dalam kole atau mangkuk bertutup dan tunggu sebentar. Buka dan letak muka berhampiran kole supaya wap panas boleh terkena muka.

12509383_942905302453001_2581526996257801513_nHaa, dah cuba ke semua perkara di atas? Jangan sampai resdung anda melarat dan anda pun tak tahu dari mana puncanya! Boleh amalkan tips yang telah saya katakan tadi beserta pengambilan Herba Resdung Tok Aki untuk mengeluarkan segala lendir dan kotoran yang dah lama terkumpul. Baru lah lega sikit rongga pernafasan tu!

Amalkan juga pengambilan Jus Herba Tok Aki setiap hari untuk meningkatkan daya tahan tubuh anda serta mencegah gangguan resdung dari dalaman. Sedap, mudah dan senang kan? Tidak perlu lagi risau tentang resdung di masa akan datang.

 

Selamat mencuba!

 

Posted on

Eh betul ke ni?

Saya rasa masih ramai yang tak tahu beza antara selesema dan resdung. Bahaya tau! Sebab selesema dan resdung tu adalah dua masalah yang berbeza dan memerlukan ubat dan cara rawatan yang berlainan.Sebenarnya perbezaan antara selesema dan resdung adalah masa. Resdung ni biasanya berulang banyak kali dan melarat sampai lebih dari 10 hari. Kalau selesema je, biasanya akan sembuh sendiri dalam beberapa hari. Haa sebab tu la saya rasa penting untuk saya kongsikan tanda-tanda resdung ni. Jom baca dan kongsikan bersama ya!

TIPULAH, BUKAN RESDUNG NI FA

Jadi, apa yang akan dialami oleh penghidap resdung sebenarnya?

⇒ Bersin yang berpanjangan.

Ini memang salah satu tanda-tanda klasik bagi mereka yang menghidapi resdung, terutamanya di waktu pagi. Pernah tak anda bangun tidur dan terus bersin, tak berhenti pulak tu? Biasanya akan berlarutan hingga ke awal tengahari.

⇒ Hidung berair dan berhingus.

Bila dah asyik bersin, hidung mula akan terasa gatal. Mula lah rasa nak gonyoh hidung sampai merah, terus hidung jadi berair dan merah. Bila asyik keluar masuk tempat yang sejuk atau panas, hidung rasa berhingus dan tersumbat. Tak selesa kan?

⇒ Sakit di bahagian muka dan kepala

Pernah tak bila dah selalu sangat bersin dan hidung tersumbat ni, kepala terasa sakit dan berat? Kawasan mata pun rasa berdenyut dan gatal. Selalunya penghidap resdung akan rasa seperti ada benda merayap di mata (gatal) dan juga di kawasan hidung. Mata pun akan menjadi merah dan berair.

⇒ Nafas berbau

Resdung ni bukan sahaja memberi kesan kepada diri sendiri, tetapi juga kepada orang lain. Nafas berbau akan membuatkan mereka di sekeliling berasa tak selesa! Bayangkan anda di tempat kerja, ataupun ketika bersama rakan-rakan? Haa nafas berbau ni terjadi bukan sebab anda tak menggosok gigi pun, tetapi berpunca dari kuman. Nanti akan menjadi sakit tekak dan batuk-batuk pula!

Leceh kan kalau hampir setiap hari kita asyik mengalami benda yang sama, sekaligus pulak tu! Macam mana nak pergi kerja, nak uruskan keluarga lagi, nak luangkan masa untuk diri sendiri, nak berehat pun susah. Sebab tu jangan ambil remeh tau resdung ni, kalau dibiarkan, jangan menyesal pula bila melarat.

 Nak tahu penyelesaian mudah kepada masalah resdung anda? Klik sini!