Posted on

Cara Berkesan Hapuskan Resdung!

ADAKAH ANDA SEPERTI INI?

-> Bila bangun pagi saya selalu bersin tak henti

-> Hidung saya selalu rasa tersumbat, kadang-kadang asyik meleleh berair

-> Muka saya selalu gatal dan berjerawat banyak

-> Saya selalu selesema, susah nak elok dan sakit tekak pulak tu

-> Nafas saya berbau, dah gosok gigi pun masih busuk

-> Kepala saya selalu sakit dan berkelemumur

-> Bila tidur, saya selalu tak lena dan sesak dada

-> Saya mudah demam dan badan cepat lesu

INI SEMUA ADALAH SIMPTOM RESDUNG!

Mungkin anda rasa penyakit resdung adalah perkara biasa, ada diantara anda pun yang selamba menelan ubat dan pil di klinik untuk penyelesaian jalan pintas. Tahukah anda, ianya hanya memberi kesan sementara? Kebanyakan ubat yang diberi pula berunsur steroid untuk mengurangkan alahan dan masalah komplikasi kerana resdung.

Tak dinafikan steroid boleh memberi kesan yang pantas tetapi sebenarnya penggunaan steroid menyekat keupayaan badan untuk berfungsi secara normal! Akhirnya nanti anda akan disarankan untuk melakukan pembedahan yang bukan sahaja mahal tetapi ngeri betul!

sinus-dilation-01
gambaran rawatan ‘Balloon Sinus Drainage” untuk mengeluarkan lendir yang terkumpul di ruang sinus

 

Tak percaya?

Tujuan proses di atas adalah untuk mengeluarkan lendir yang terkumpul di ruang sinus. Sinus adalah ruang rongga kecil di belakang pipi dan dahi. Alahan resdung boleh menjadi penyebab kepada pengumpulan lendir dan kotoran, jika lebih teruk – ruang sinus anda akan dijangkiti kuman, kulat serta akan berbau busuk dan berulat!

Dan walaupun pembedahan telah dilakukan, penyakit yang sama akan datang semula! Kos pembedahan yang boleh mencecah ribuan ringgit terbuang begitu sahaja?? Membazir!

Sebab itu produk Herba Tok Aki dirumus khas untuk membantu penghidap resdung untuk membuang + membersihkan + merawat punca dan kesan resdung secara dalaman dan luaran! Jangan sampai resdung mengganggu kehidupan anda, nanti orang tersayang pun terasa kesannya tau!

Tak percaya? Jom lihat video di bawah:

Memang keluar segala lendir dan kotoran yang tersumbat kan? Senang, pantas dan mudah! Tidak perlu pembedahan/ubat-ubatan yang berharga ratusan dan ribuan ringgit. Alahan resdung dapat dikurangkan dari penggunaan yang konsisten, tiada kesan sampingan dan selamat digunakan.

herba resdung tok aki

Beribu-ribu testimoni boleh dibaca sendiri untuk melihat ‘feedback’ dari pengguna produk Herba Resdung Tok Aki. Tiada penipuan, Herba Resdung Tok Aki memang berkesan! Diperbuat daripada ramuan herba terpilih dan tiada bahan meragukan atau merbahaya, produk Herba Resdung Tok Aki memang tiada kesan sampingan.

[button link=”https://herbatokaki.com/produk/herba-resdung-tok-aki/” type=”big” color=”red” newwindow=”yes”] KLIK SINI UNTUK PEMBELIAN SEGERA![/button]

Posted on

Punca Resdung

KENAPA SAYA PULAK YANG KENA??

Tertanya-tanya jugak kan kenapa ada orang yang elok je tak ada resdung, sedangkan anda pula terkena! Di mana silapnya entah? Nak kata tak jaga kesihatan, siapa lah yang tak nak sihat kan? Mestilah jaga sebab tak nak sakit! Tapi tahukah anda resdung ni berpunca dari apa sebenarnya?

Mungkin anda ada terbaca di mana-mana laman web yang mengatakan resdung ini adalah penyakit keturunan, ada yang sampai mengatakan resdung ni adalah penyakit berjangkit (??)! Bukan! Sebenarnya resdung seringkali berpunca daripada sistem pertahanan tubuh yang lemah sekaligus membolehkan kuman, bakteria dan hama untuk membiak di dalam ruang sinus (lapisan rongga hidung).

Apabila kita bernafas, kita akan menghidu masuk pelbagai jenis kuman, habuk dan bakteria yang ada di dalam udara sekaligus membawa masuk partikel-partikel ini ke dalam hidung. Apabila seseorang mempunyai daya tahan tubuh yang lemah, kesemua partikel ini yang sepatutnya ditapis akan merebak dan membiak di dalam hidung.

Struktur hidung yang tidak normal juga boleh mengakibatkan seseorang mengalami alahan resdung. Tulang hidung yang senget, retak atau patah disebabkan apa juga kemalangan juga berisiko tinggi tau!

Tahu tak macam mana nak kenal pasti anda adalah penghidap resdung atau tidak?

betulke resdung-01

Haa cuba periksa kalau ada di antara anda yang mengalami masalah yang terdapat dalam senarai di atas. Kalau ada, ya anda memang menghidapi penyakit resdung!

Jangan ingat penyakit resdung ini hanya akan memberi kesan yang ringan tau! Seperti yang anda lihat, kalau dah menghidapi resdung ni kan, sampai muka berjerawat dan kepala mula berkelemumur! Produktiviti anda juga akan terjejas, nak buat kerja lagi, nak uruskan keluarga lagi – macam-macam ragam!

Jangan sampai resdung menghalang anda dari melakukan aktiviti harian anda!

JOM HAPUSKAN RESDUNG DENGAN 3 LANGKAH MUDAH!

  1. KESAN SEPANTAS 5 MINIT! Segala alahan resdung anda dapat diselesaikan dengan mudah; hanya dengan Herba Resdung Tok Aki! Herba Resdung Tok Aki dihasilkan daripada 100% ramuan tradisional terpilih yang dapat mengeluarkan segala lendir yang terkumpul di dalam rongga hidung punca segala masalah! Sesuai untuk mereka yang sering gatal-gatal di bahagian muka, hidung, telinga dan mata serta hidung tersumbat. Calitkan sedikit herba di hujung jari dan sapukan pada rongga dalam hidung kiri dan kanan.
  2. TINGKATKAN DAYA TAHAN TUBUH ANDA! Bila dah selesai keluarkan semua lendir punca resdung, jom amalkan Jus Herba Tok Aki setiap hari untuk meredakan alergi sensitif kepada persekitaran dan makanan yang berpunca dari resdung. Diperkaya dengan khasiat semulajadi buah-buahan, Jus Herba Tok Aki membantu meningkatkan imuniti badan dan mencegah tanda-tanda awal resdung dari dalaman dengan selamat dan tanpa kesan sampingan. Juga sesuai untuk kanak-kanak!
  3. HINDARI RESDUNG PUNCA JERAWAT! Sabun Herba Tok Aki membantu membersihkan muka anda secara lembut dan efektif, bebas dari segala minyak dan sel kulit mati. Sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah jerawat dan gatal-gatal muka.

KLIK SINI UNTUK PEMBELIAN PRODUK HERBA TOK AKI!

Jangan biarkan hidup anda terganggu dengan alahan resdung. Anda masih ragu-ragu? Jom klik dan baca testimoni mereka yang sudah mencuba Herba Resdung Tok Aki! Salam Ramadhan dan selamat menjalani ibadah berpuasa.

Posted on

Kekal Hidrasi Ketika Berpuasa

Tak sampai setengah hari berpuasa dah penat? Tekak rasa kering, bila sampai waktu berbuka minum sampai bergelas-gelas air sejuk lepastu terasa senak. Tambah lagi dengan cuaca yang sekejap panas, sekejap mendung hujan yang tak menentu. Rasa lemau badan, tak bermaya dan bibir pun pecah-pecah.

Nak taknak kita memang kena jugak cuba minum air sebanyak yang mungkin kalau nak kekal produktif untuk menjalankan urusan setiap hari. Kalau yang tak biasa minum air putih banyak tu memang sengsara la kan? Sebab tu saya ingin kongsikan kepada anda bagaimana untuk berjaya minum sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari di bulan puasa ini :-

elak dahaga di bulan puasa maps-01

1. Minum 2 Gelas Air Ketika Sahur : Cuba untuk minum sekurang-kurangnya dua gelas air (suam dan bukan sejuk) ketika sahur kerana badan anda akan menghadapi keadaan berlapar dan dahaga seharian. Seeloknya campurkan beberapa biji kurma di dalam segelas air sebelum tidur dan biarkan. Air ini dikenali sebagai air Nabeez, salah satu sunnah Nabi yang boleh diikuti.

2. Minum air banyak di antara waktu berbuka dan sahur : Kerana kita berpuasa di siang hari, maka pada waktu malam, harus diamalkan pengambilan air yang banyak untuk menggantikan semula air yang hilang ketika kita berpuasa. Sentiasa sediakan segelas air di dalam bilik untuk minum sekerap yang mungkin.

3. Pilih makanan dengan kandungan air yang tinggi : Ketika berbuka dan bersahur, dahulukan buah-buahan kerana ianya mempunyai kandungan air yang tinggi. Buah-buahan juga dapat membantu sistem pencernaan untuk bekerja lebih lancar.

4. Elak minum banyak ketika berbuka : Memang selalunya air yang akan dicapai dahulu, tetapi tahukah anda, lebih elok untuk berbuka dengan hanya segelas dua air panas? Ini untuk mengelakkan perut berasa kejang, terkejut dan sekaligus membuatkan anda berasa senak dan kurang selesa.

Cadangan minum air ketika puasa:

1 gelas selepas berbuka dengan kurma

1 gelas selepas makan nasi

1 gelas selepas solat Isyak

1 gelas selepas solat Terawikh

1 gelas setelah makan malam (moreh)

1 gelas sebelum tidur

1 gelas sebelum sahur

1 gelas selepas makan sahur

Nampak tak penting kan? Tapi air memang penting untuk memastikan tubuh kita sihat dan bertenaga untuk menempuhi ibadah seharian berpuasa. Tips ini bukan sahaja boleh diamalkan ketika bulan puasa, tetapi juga setiap masa – supaya hidup anda akan sihat sentiasa!

Salam Ramadhan dan selamat mencuba ya.

Posted on

Hilangkan Batuk Kanak-Kanak

Cabaran berpuasa ni bukan orang dewasa je yang rasa – cuba bayangkan kanak-kanak kecil yang menahan lapar dahaga. Risau bila mereka haus, takut dehydration, nanti tiba-tiba sakit pula. Biasanya bermula dengan batuk-batuk sikit kemudia melarat ke selesema dan demam. Macam mana nak sambut bulan Ramadhan satu keluarga kan?

Batuk ni nampak je tak serius sangat, tapi kesannya? Sangat merbahaya kepada kanak-kanak! Kanak-kanak mempunyai antibodi yang lebih rendah dan lebih senang dijangkiti penyakit terutamanya apabila sedang sakit. Infografik yang disediakan oleh pihak kami cukup jelas untuk memberitahu bahaya kesan batuk kalau dibiarkan :-

hilangkan batuk kanak2-01-01

Ubat-ubatan klinik pun sebenarnya bukan selalu akan memberi kesan yang bagus kerana badan kanak-kanak yang sangat sensitif dengan bahan-bahan ubat. Apa kata kali ini anda cuba petua-petua untuk melegakan batuk tanpa pengambilan ubat? Pilih mana-mana yang bersesuaian dengan keselesaan.

Kunyit

Tumbuk kunyit hidup dan sapukan kunyit tersebut di batang hidung dan dahi anak. InsyaAllah, selepas beberapa kali percubaan, hingus akan kering.

Bunga belimbing dan air beras

Bagi anak yang sudah makan makanan pejal, petua ini boleh dicuba. Ambil bunga belimbing dan campurkan dengan air didihan beras. Tapiskan dan kemudian beri anak minum.

Daun basil, daun oregano dan daun sirih

Daun basil juga dikenali dengan nama daun selasih dan daun oregano dikenali dengan nama daun bangun-bangun. Perah ketiga-tiga jenis daun ini dan ambil patinya. Minum sesudu untuk bayi yang sudah makan makanan pejal.

Lemon, halia dan madu

Perah lemon, hiris halia dan masukkan madu sehingga meliputi halia. Biarkan semalam di dalam peti ais. Boleh diberi minum kepada anak-anak yang berumur 2 tahun ke atas.

Garlic socks

Bakar bawang putih. Tumbuk dan letakkan di dalam stoking anak.

Mandian lemon

Ini petua menghilangkan batuk secara mandian yang dapat keringkan hingus bayi. Letakkan beberapa hirisan lemon ke dalam mandian anak. Bau lemon dipercayai dapat membantu mengeringkan hingus bayi.

Minyak masak

Ini petua menghilangkan batuk, bukan petua dapur! Walaupun minyak masak selalu digunakan di dapur, ia juga boleh digunakan apabila anak batuk dan selsema. Sapukan minyak masak yang belum digunakan di batang hidung dan dada bayi bagi melegakan batuk dan hidung tersumbat.

Daun kaduk

Ramas daun kaduk dengan kapur dan sedikit air. Sapu di dada dan belakang bayi. Untuk yang duduk bandar, dan mahu praktikkan petua menghilangkan batuk tradisional ini, cubalah kenal-kenal dengan pokok herba.

Mudah kan? Jangan lupa ya, ada sesetengah petua yang harus diamalkan selalu untuk benar-benar memberi kesan. Tapi bila difikirkan semula kan, sebenarnya masalah kesihatan seperti batuk, selesema dan demam banyak berpunca daripada sistem pertahanan badan yang lemah.

Jadi apa solusinya?

output_yLjwaI

Jus Herba Tok Aki : Jus Campuran Minuman Botani, diperkaya dengan pelbagai khasiat semulajadi buah-buahan untuk membantu meningkatkan imuniti badan dan juga mencegah tanda-tanda awal resdung dari dalaman dengan selamat dan tanpa kesan sampingan. Tiada resdung, tiada lagi hidung tersumbat atau bersin di waktu pagi! Sesuai untuk mereka yang mempunyai alahan yang teruk dan mahu mencegah gangguan resdung.

Dapatkan Jus Herba Tok Aki dengan harga promosi bulan Ramadhan di sini.

Selamat menunaikan ibadah puasa dengan cergas dan sihat bersama keluarga!

Posted on

Nafas Segar di Bulan Puasa

Nafas berbau?

Jangan beri alasan hanya kerana anda berpuasa maka boleh dibiarkan! Nafas berbau sebenarnya boleh diatasi dengan rutin penjagaan gigi yang betul. Bagaimana? Haa kadang-kadang pun kalau nak bertanya kepada kawan, kita pun rasa malu, kan? 

Berikut adalah beberapa tips dan petua untuk mempunyai nafas yang kekal segar di bulan puasa :
nafas berbau maps-01

  1.     Jangan lupa gosok gigi anda! Menggosok gigi tidak membatalkan puasa anda tau. Bersihkan mulut anda dengan berus gigi dan juga cecair pembersih mulut. setelah makan sahur dan lakukan dengan baik untuk memastikan tidak ada sisa makanan yang tertinggal di mulut. Anda bisa melakukannya saat berpuasa. asal tidak ada yang tertelan.
  2.      Ketika sahur, usahakan untuk minum air setidaknya 2 – 3 gelas. Minum banyak air dapat menghindarkan bau mulut selama berpuasa yang disebabkan oleh keringnya mulut. Minum banyak air juga akan menjaga tubuh tetap segar dan menghindarkan dehidrasi.
  3.      Berkumur terbukti membantu membersihkan mulut. Saat berwudhu sebelum sholat, berkumurlah dengan benar. Ini untuk membersihkan kotoran-kotoran dan bakteri di dalam mulut khususnya di sela-sela gigi. Sebagai tambahan, anda dapat menggunakanmouthwash (obat kumur) yang tidak mengandung alkohol. Alkohol tentu saja dilarang dan efeknya justru akan memperkering mulut. Pastikan anda tidak menelannya saat berkumur.
  4.      Umat muslim telah lama mengenal penggunaan siwak atau sikat gigi dari pohon siwak untuk membersihkan gigi dan lidah. Sejumlah penelitian internasional membuktikan bahwa siwak (atau miswak, sewak) sangat efektif untuk membersihkan mulut, dan tentu saja ini juga dianjurkan oleh Nabi SAW. Kini siwak digunakan sebagai bahan dalam berbagai jenis produk yang berkaitan dengan kesehatan dan kebersihan mulut.
  5.      Sebagai tambahan, konsumsi teh hijau pada saat sahur dan berbuka. Teh hijau mengandung zat aktif yang disebut catechin yang dapat membunuh bakteri di mulut, dan menghapus gula dari plak dan menghilangkan bakteri yang menyebabkan bau mulut. Teh bunga lavender juga terkenal mampu mengendalikan dan membunuh bakteri penyebab bau mulut.

Alamak! Dah cuba semua tips di atas tetapi nafas anda masih berbau? Jangan pelik kalau anda sebenarnya sudah gosok gigi berulang kali tapi nafas tetap berbau busuk! Kenapa ya?

Resdung!

Nafas berbau bukan hanya disebabkan anda tak gosok gigi sahaja tau, tetapi juga dari bahagian hidung, tekak, dan ruang mulut. Bila anda mempunyai resdung, tekak dan ruang mulut anda akan lebih senang dijangkiti kuman. Kahak kuning atau kehijauan akan mengalir dari ruang hidung lalu menitis ke belakang tekak.

15cy4e

Herba Resdung Tok Aki dapat menunjukkan kesan sepantas 5 minit (wow!) penggunaan tau! Hanya calit sedikit herba dan masukkan ke dalam rongga hidung, memang dijamin akan keluar lendir-lendir yang mengandungi kuman yang bersarang kat dalam.

Pernah kan rasa tertelan lendir yang berlebihan, pekat dan berbau kurang enak? Haa jangan ambil mudah! Perkara sebegini bukan sahaja mampu membuatkan anda tidak selesa, tetapi juga akan mengakibatkan pelbagai masalah dari sakit kepala, hidung tersumbat, sakit tekak, serak suara DAN nafas berbau.

Nak ke biarkan macam tu je ke?

Produk Herba Tok Aki sekarang ada promosi tau bersempena bulan puasa. Takkan lah nak dibiarkan ibadah puasa anda terganggu dengan masalah resdung? Tak berbaloi! Klik sini untuk pembelian solusi gangguan resdung anda dengan mudah!

 

Posted on

Kelebihan Kurma

Kurma bukan sahaja salah satu makanan sunnah, tetapi juga mempunyai pelbagai nutrien yang membuatkan ianya salah satu makanan yang ideal ketika berpuasa. Sesuai dimakan begitu sahaja, kurma juga boleh dijadikan sebagai jus, pencuci mulut dan juga dimakan bersama coklat, wow! 

Nak tahu apa lagi khasiat Kurma? Jom baca info di bawah dan kongsikan kepada rakan-rakan!

KELEBIHAN KURMA MAPS-01

Paling cepat diproses dan diserap, sekaligus memberikan tenaga segera

Kurma mempunyai kandungan gula ringkas yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang! Kurma berupaya memberikan “tenaga segera” yang akan diserap oleh tubuh serta-merta.  Kurma mudah dicerna dan ini menjadikan ianya sebagai makanan yang senang diterima oleh perut orang yang sedang berpuasa ketika berbuka. Kurma dapat mengurangi rasa lapar dan membuatkan anda tidak terburu-buru berbuka dengan juadah yang berlebihan.

Kaya dengan serat dan potassium

Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Tahukah anda, dalam 100g Kurma terdapat 8g serat, melebihi dari 100g pisang yang hanya terdapat 2.6g serat sahaja? Kandungan serat yang tinggi amat baik untuk melawaskan perut. Kurma juga mengurangkan sembelit dan dapat mengikis kolesterol.

Mengurangi tekanan darah
Kurma juga mampu menjaga agar tekanan darah anda sentiasa berada di paras yang selamat, tidak lupa juga untuk menjaga kesihatan jantung. Kurma juga mengandungi magnesium, tembaga, mangan, fosfor, kalium, zat besi, dan belerang. Sehingga kamu pun bisa meningkatkan kesehatan tubuhmu dengan makan kurma secara rutin tak hanya saat berpuasa saja. Kurma juga boleh mencegah Anemia, iaitu satu kondisi kekurangan sel darah merah. Juga mengandungi tanin sebagai salah satu bahan antioksida yang mampu mengurangkan alahan dan alergi.

Amboi banyaknya! Rasa macam nak makan kurma sekarang jugak kan? Tapi tak ada idea nak masak apa menggunakan kurma? Haa pernah dengar tak pasal bubur barli dan kurma? Barli sendiri pun mengandungi pelbagai khasiat dan apabila dicampurkan dengan Kurma – kombinasi nutrient terhebat! 

Antara bahan- bahan yang diperlukan untuk membuat bubur barli dan kurma ialah :

  • 1/2 cawan biji barli
  • 8 cawan air
  • 2-3sb sagu mata ikan
  • 1 helai daun pandan
  • 1/2 cawan santan
  • 8bj kurma
  • 1/2sk garam
  • 6sb gula

Rebus biji barli dengan air anggaran 8 cawan. Gunakan api sederhana kecil. Selepas 40minit masukkan sagu, tambah air jika perlu. Teruskan merebus sehingga biji barli lembut dan sagu betul-betul jernih. Kacau agar sagu tidak melekat pada periuk. Biji barli akan pecah sedikit, barulah betul-betul lembut. Biarkan sehingga air dalam periuk tinggal lebih kurang 2 cawan. Masukkan santan, daun pandan dan kurma. Masukkan garam dan gula. Kacau rata. Tambah gula jika suka lebih manis. Masak sehingga mendidih.

Selamat mencuba ya!

Posted on

Tips Bijak Berpuasa

Tengah penat? Rasa tak fokus padahal baru setengah hari berpuasa? Amboi, teruk benar bunyinya. Jangan jadikan berpuasa sebagai alasan untuk tidak jadi produktif tau! Sebenarnya tak ada masalah untuk kekal bertenaga dan sihat ketika sebulan berpuasa – asalkan kena caranya bila kita berpuasa.

Kadang-kadang kita terlepas pandang benda mudah yang memberi impak kepada badan kita ketika berpuasa. Mari lihat beberapa tips untuk berpuasa dengan bijak :

Puasa 1-01

Ketika Sahur

  • Ketika sahur sebaiknya hindari makanan yang manis atau terlalu banyak gula.
  • Paling baik ketika sahur adalah meminum susu dan air kosong, sebaiknya ketika bangun tidur, selepas sahur dan menjelang imsak.
  • Banyakkan makan buah-buahan dan makanan berkuah.
  • Elakkan dari bersahur dengan makanan segera, bergoreng atau makanan pedas kerana akan menganggu sistem pencernaan perut anda.
  • Untuk mendapatkan lebih tenaga, kisar 5-6 biji kurma sehingga menjadi jus dan minum. Tidak perlu tambah gula atau madu.

Saat Berpuasa

  • Bersabar dalam menjalankan kerja anda, dan jangan gopoh. Elakkan berasa tertekan (stress) kerana ini akan mengundang rasa lapar.
  • Ambil masa untuk berehat seketika, terutamanya sebelum masuk waktu zuhur. Tidur seketika (10-15minit) sudah cukup untuk buat badan terasa lebih segar.
  • Melakukan senaman ringan seperti peregangan atau berjalan kaki saat berpuasa sangat disarankan.
  • Alihkan pandangan ke warna-warna terang tapi lembut untuk melegakan ketegangan mata.

Waktu Berbuka

  • Segerakan berbuka. Dahulukan pengambilan kurma dan air kerana ini dapat meningkatkan paras gula dalam darah dan menjadikan anda rasa bertenaga. Jadi tidak perlu makan makanan yang lebih dari keperluan, kan?
  • Jaga adab ketika makan, terutama ketika berbuka beramai-ramai. Ambil makanan yang paling hampir dahulu dan kunyah secara tertib. Makan secara gelojoh boleh memberi kesan buruk kepada sistem penghadaman.
  • Elakkan dari berbuka dengan makanan segera, bergoreng atau terlalu masin. Ini akan menjadikan badan anda lesu, cepat letih dan penat.
  • Sebaiknya berbuka dengan sesuatu yang panas supaya badan anda rasa bertenaga semula dan perut akan kekal selesa. Bubur, sup atau susu panas (horlicks, milo, ovaltine etc) adalah contoh menu yang sesuai.

Waktu Malam

  • Cuba untuk tidak makan terlalu banyak pada waktu antara berbuka dan sahur. Ini untuk membiasakan dan untuk melegakan sistem pencernaan perut supaya lebih bersedia untuk berpuasa pada hari esoknya.
  • Elakkan dari berjaga terlalu lama. Tidur yang mencukupi dapat membantu badan anda untuk membekalkan tenaga untuk melakukan kerja-kerja seharian pada esok hari.
  • Hindarkan dari minum terlalu banyak air satu jam sebelum tidur.

Mudah kan sebenarnya untuk berpuasa? Sama-sama kita beramal di bulan Ramadhan ini ya! Selamat mencuba dan semoga ibadah berpuasa kita diterima.

Posted on

Selamat Menjalani Ibadah Puasa

Anda rasa lemah dan lesu di tempat kerja?

Sakit kepala dan rasa berdenyut terutamanya di bahagian muka?

Bosan berpantang makanan lagi di bulan Ramadhan?

Pastikan hari anda bebas dari gangguan resdung sepanjang bulan puasa dengan penggunaan Herba Resdung Tok Aki. Mudah, selamat dan melegakan dengan pantas! Dihasilkan dari 15cy4e100% ramuan semulajadi, Herba Resdung Tok Aki bertindak pantas dengan membuang lendir kotor punca resdung dalam rongga hidung dan tekak. Sesuai untuk mereka yang sering gatal-gatal di bahagian muka, hidung, telinga dan mata serta hidung tersumbat.

Cara penggunaan : Calitkan sedikit herba di hujung jari dan sapukan pada rongga dalam hidung kiri dan kanan. Guna dua kali sehari, pagi dan malam untuk minggu pertama. Untuk minggu seterusnya, guna apabila perlu sahaja.

15cy8w

Amalkan Jus Herba Tok Aki setiap hari untuk meredakan alergi sensitif kepada persekitaran dan makanan yang berpunca dari resdung. Diperkaya dengan khasiat semulajadi buah-buahan, Jus Herba Tok Aki membantu meningkatkan imuniti badan dan mencegah tanda-tanda awal resdung dari dalaman dengan selamat dan tanpa kesan sampingan.

Cara penggunaan : Minum 10ml jus herba dua kali sehari (mengikut sukatan bekas yang diberi di dalam kotak). Tidak perlu dibancuh.

Lengkapkan rutin anda dengan Sabun Herba Tok Aki untuk membunuh kuman resdung pengacau yang memeningkan kepala pada lapisan kulit muka! Dengan kelebihan ramuan susu beras, madu dan kayu manis,

Sabun Herba 3-01Sabun Herba Tok Aki membantu membersihkan muka anda secara lembut dan efektif, bebas dari segala minyak dan sel kulit mati. Sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah jerawat dan gatal-gatal muka.

Cara penggunaan : Bilas muka dengan air terlebih dahulu. Gosok sabun pada tapak tangan hingga berbuih dan bersihkan muka. Bilas dan lap muka secara lembut. Guna 2-3 kali sehari mengikut kondisi muka.

Rangkaian produk Herba Tok Aki kini datang dengan harga promosi bersempena bulan Ramadhan Al Mubarak. Klik sini untuk pembelian solusi resdung di bulan puasa dengan mudah.

Resdung hilang, nak berpuasa pun senang!

Posted on

Cara Merawat Kulit Kusam

Pernah tak ditegur muka anda kelihatan pucat dan penat? Kadang-kadang kita ingat muka kita ni tak ada masalah, tapi perasan tak muka kita tidak berseri? Wajah nampak tak bermaya dan tona kulit pun tidak sekata. Haa ini kerana bukan masalah jerawat saja yang mengganggu kondisi muka anda – tetapi juga kulit kusam!

Mereka yang mempunyai kondisi kulit muka kusam bukan sahaja akan sentiasa nampak letih, tetapi juga lebih tua dari usia sebenar!  Cuba lihat jika anda mempunyai tanda-tanda kulit kusam seperti di bawah :

1) Kemunculan Garis-Garis Halus Pada Kulit Wajah

Kulit yang kusam akan melajukan proses penuaan pada kulit wajah. Individu yang mempunyai kulit yang kusam akan lebih cepat mendapat kedutan di kulit wajah menyebabkan mereka kelihatan lebih berusia.

2) Lingkaran Gelap Di Bawah Mata

Lingkaran gelap yang sering dikaitkan sebagai ‘mata panda’ bukan sahaja berpunca dari kurang tidur tetapi ia juga terjadi akibat kulit yang kusam. Ini mungkin disebabkan oleh amalan makanan yang tidak seimbang yang menyebabkan kekuangan nutrisi.

3) Kulit Kelihatan Kering

Kulit akan kelihatan kering dan tidak segar. Bila disentuh, kulit akan rasa lebih kasar. Ini terjadi akibat kurang minum air lebih-lebih lagi ketika cuaca panas terik.

4) Kulit Wajah Berminyak

Kulit wajah yang jenis berminyak akan memudahkan kotoran dan debu melekat padanya. Ini akan membuatkan kulit anda kelihatan kusam dan kurang bermaya. Untuk anda yang mempunyai masalah berminyak disyorkan agar anda mengutamakan penjagaan wajah yang betul.

5) Kemunculan bintik atau jerawat kecil

Satu lagi tanda kulit kusam adalah bila kulit anda kasar akibat kehadiran jerawat-jerawat kecil ataupun digelar sebagai jerawat nasi. Jika tidak dirawat, ia akan meninggalkan parut-parut jerawat yang tidak diingini di wajah anda.

Kulit kusam biasanya berpunca dari penggunaan produk yang tak sesuai dengan kulit muka, kurang minum air (dehidrasi), dan kulit selalu terdedah kepada udara kotor dan sinaran matahari yang teruk.

Cuaca negara kita pun sekarang tak menentu. Perubahan udara sejuk dan panas memang akan memberi kesan yang teruk kepada kulit kita. Nak beli dan cuba produk lain pun takut kalau tak sesuai, kan? Jadi seeloknya bila pulang ke rumah sebelum tidur, kulit muka kita harus ‘dimanjakan’ dengan memakai masker!

Haa jangan susah-susah beli produk masker muka di luar! Buat aja sendiri di rumah menggunakan bahan bahan di bawah:

  • Betik

BETIK & MADU-01

Kisar sepotong betik yang telah dibuang biji dan campurkan dengan 1 sudu makan madu. Gaul ramuan sehingga sebati. Kemudian sapukan pada wajah dan biar kering selama 15-30 minit. Selepas itu, bersihkan wajah dengan air suam.

  • Tomato

TOMATO & MADU-01

Belah sebiji tomato dan gosokkan pada wajah. Biarkan selama 15-30 minit. Kemudian baru dibilas dengan air suam.

  • Timun

TIMUN & MADU-01

Potong mentimun secara nipis. Tampalkan pada keseluruhan muka dan dibiarkan selama 15-30 minit. Kemudia baru dibilas dengan air suam.

  • Epal

EPAL & MADU-01

Kisar sebiji epal yang telah dibuang kulit dan biji. Campurkan dengan 1 sudu makan madu.Gaul sehingga ramuan sebati dan barulah disapukan pada wajah. Biarkan selama 15-30 minit. Selepas itu bilas dengan air suam.

  • Strawberry

STRAWBERRY & madu-01

Kisar 3 biji strawberry dan campurkan dengan 1 sudu makan madu. Sapukan pada wajah dan biarkan selama 15-30 minit. Kemudian barulah dibilas dengan air suam.

  • Lobak Merah

lobak merah & madu-01

Kisar sebatang lobak merah dan campurkan 1 sudu makan madu. Kemudian sapukan pada wajah dan biar selama 15-30 minit. Selepas itu barulah dibilas dengan air suam.

Senang dan mudah kan? Masker wajah ini bertujuan untuk memberi kelembapan dan nutrient bahan yang digunakan kepada muka. Tapi harus ingat! Jangan pakai masker tanpa bersihkan muka terlebih dahulu. Nanti segala kotoran dan habuk akan terus melekat dan meresap ke kulit muka tau!

Solusi yang mudah? Haa gunakan Sabun Herba Tok Aki dalam rutin pembersihan muka anda setiap hari! Bukan sahaja Sabun Herba Tok Aki ni adalah penyelesaian termudah anda untuk menghindari gangguan jerawat hasil dari kuman resdung, tetapi juga boleh digunakan setiap hari untuk membuang kotoran secara lembut dan efektif.

Kenapa?

sabuntokaki

“HINDARI RESDUNG PUNCA JERAWAT“

Sabun Herba Tok Aki dihasilkan daripada ramuan herba terpilih, madu dan juga susu beras – kesemua khasiat yang bermanfaat untuk memastikan kulit anda kekal lembut, bersin dan juga bebas dari sebarang kotoran!

KLIK SINI UNTUK PEMBELIAN SEGERA !

Mudah kan sebenarnya mahu menjaga kulit ni, nak taknak dan rajin malas sahaja yang membezakan tau.  Jangan biarkan aja kulit muka anda rosak dan tidak bermaya! Selamat mencuba ya!

 

Posted on

Penjagaan Muka Tradisional

Wow, ramai yang berbelanja besar sebab nak jaga muka. Yela, semua orang nak kulit cantik, taknak berparut, dan nak awet muda. Kalau tak pun, biarlah kita kekal sihat, kan? Zaman sekarang ni ramai yang banyak bergantung pada produk penjagaan kulit yang mahal, padahal sebenarnya boleh je kita amalkan petua-petua lama yang lebih selamat dan murah digunakan.

Jangan ingat herba-herba dan bahan semulajadi ni tak boleh nak cantikkan muka tau. Kalau tak, macam mana la orang dulu-dulu kekal cantik, bila dah tua pun tetap manis dipandang? Haa ni saya nak kongsikan beberapa petua penjagaan muka yang senang diamalkan!

1.Menghilangkan Jerawat

PENJAGAAN MUKA TRADISIONAL 02


a) Bersihkan muka seperti biasa untuk menanggalkan kotoran dan sisa makeup. Selepas itu cuci muka dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri di muka. Kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan petua ini tiga kali seminggu untuk hasil yang berkesan.

b) Setelah membasuh muka, tutup muka dengan kain atau tuala yang agak lembab. Rapatkan muka ke wap nasi atau wap air panas selama beberapa minit. Kemudian gunakan penyegar muka.

c) Ambil sedikit kanji nasi dan sejukkan. Sapukan kanji nasi pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Selepas itu basuh muka dengan air suam. Seeloknya diamalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.

d) Jika berdepan dengan masalah jerawat sukar hilang, gunakan daun teh. Caranya rebus beberapa helai daun teh berwarna hijau. Ketika daun masih suam, lekatkan pada jerawat dan biarkan sehingga ianya kering.

e) Korang juga boleh tumbuk sedikit bunga melur bersama air hingga menjadi lumat. Selepas itu sapukan ke muka dan biarkan kering. Setelah kering basuh muka dengan air kelapa muda.

f) Amalkan basuh muka dengan air basuhan beras. Kemudian biarkan ia kering sendiri di muka. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan secara kerap.

g) Rendam segenggam beras hingga kembang. Kemudian toskan airnya. Ambil segenggam biji betik muda dan tumbuk bersama beras sehingga lumat. Campurkan dengan sedikit air. Bentukkan menjadi bebola yang kecil-kecil dan jemur sehingga kering. Setelah kering, boleh disimpan dalam bekas kedap udara. Cara memakainya, bancuh dengan air dan sapukan di seluruh bahagian wajah.

2.Menghilangkan Parut di Muka

PENJAGAAN MUKA TRADISIONAL 05

a) Kisar atau tumbuk beberapa batang kulit kayu manis sehingga menjadi serbuk. Kemudian campurkan dengan sedikit air. Sapukan ke bahagian yang berparut. Amalkan secara kerap sehingga parut hilang.

b) Tumbuk atau kisar kulit kayu manis sehingga menjadi serbuk. Selepas itu campurkan dengan sedikit madu lebah. Setiap malam sebelum tidur, sapukan kebahagian yang berparut.

c) Kisar timun dan kemudian tapiskan airnya. Ambil hampas timun dan sapukan pada muka. Biarkan selama setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.

3. Kulit Muka Lembut dan Cerah

PENJAGAAN MUKA TRADISIONAL 06

a) Parutkan seketul ubi kayu dan sapukan pada muka. Biarkan sehingga kering. Selepas itu cuci muka dengan air bersi . Amalkan secara kerap.

b) Campurkan kuning telur, parutan lobak merah dan sedikit jus limau nipis hingga sebati. Sapukan pada kulit muka dan biarkan kering. Selepas itu cuci muka dengan air bersih.

c) Parut sebiji kentang dan perah airnya. Sapukan pada muka. Biarkan kering kemudian cuci dengan air bersih.

 

Mudah kan? Semua petua di atas memang senang untuk dicari segala bahan yang diperlukan, tak payah risau! Tapi tahukah anda, sesetengah masalah kulit terutamanya di kawasan muka sebenarnya berpunca dari resdung? Sebab tu bila dah cuba seribu macam jenis produk penjagaan muka pun, memang naik jugak merah-merah dan jerawat kat muka!

Gangguan resdung akan jadi lebih teruk sebenarnya kalau dibiarkan, apatah lagi kalau cuba ditangani dengan produk yang salah. Alahan akan menjadi lebih teruk apabila dalam rongga hidung dipenuhi dengan segala macam lendir berkuman punca gangguan resdung, jadi kena keluarkan dahulu baru la nak tepek segala macam make-up dan semburan perfume. Kalau tak, memang rosak la kulit muka!

11049506_921000684643463_4434688240327241179_n

Herba Resdung Tok Aki memang dijamin kesan sepantas 5 minit untuk membersihkan hidung anda, biar keluar semua lendir pekat dan likat yang selama ini menjadi punca anda berjerawat, berkelemumur dan asyik bersin selalu! Cuma sapukan di dalam rongga hidung, mudah kan? Tak payah nak telan pil ke atau minum makan sebarang bahan yang pahit dan kurang enak.

Bila dah cuba Herba Resdung Tok Aki dan boleh bernafas dengan lega, boleh juga cuba Sabun Herba Tok Aki untuk mematikan semua jerawat-jerawat nanah kat kulit muka tu. Jangan risau, Sabun Herba Tok Aki ni dihasilkan daripada bahan-bahan terpilih, ianya akan membersihkan muka anda secara lembut, biar bebas dari kotoran minyak dan sel kulit mati tau!

Haa, lebih senang kan dari semua petua dan rutin amalan tradisional? Tapi tetap dengan khasiat dan kelebihan yang sama kerana produk Herba Tok Aki memang 100% selamat dan tiada kesan sampingan!

Selamat mencuba~