Nafas berbau?

Jangan beri alasan hanya kerana anda berpuasa maka boleh dibiarkan! Nafas berbau sebenarnya boleh diatasi dengan rutin penjagaan gigi yang betul. Bagaimana? Haa kadang-kadang pun kalau nak bertanya kepada kawan, kita pun rasa malu, kan? 

Berikut adalah beberapa tips dan petua untuk mempunyai nafas yang kekal segar di bulan puasa :
nafas berbau maps-01

  1.     Jangan lupa gosok gigi anda! Menggosok gigi tidak membatalkan puasa anda tau. Bersihkan mulut anda dengan berus gigi dan juga cecair pembersih mulut. setelah makan sahur dan lakukan dengan baik untuk memastikan tidak ada sisa makanan yang tertinggal di mulut. Anda bisa melakukannya saat berpuasa. asal tidak ada yang tertelan.
  2.      Ketika sahur, usahakan untuk minum air setidaknya 2 – 3 gelas. Minum banyak air dapat menghindarkan bau mulut selama berpuasa yang disebabkan oleh keringnya mulut. Minum banyak air juga akan menjaga tubuh tetap segar dan menghindarkan dehidrasi.
  3.      Berkumur terbukti membantu membersihkan mulut. Saat berwudhu sebelum sholat, berkumurlah dengan benar. Ini untuk membersihkan kotoran-kotoran dan bakteri di dalam mulut khususnya di sela-sela gigi. Sebagai tambahan, anda dapat menggunakanmouthwash (obat kumur) yang tidak mengandung alkohol. Alkohol tentu saja dilarang dan efeknya justru akan memperkering mulut. Pastikan anda tidak menelannya saat berkumur.
  4.      Umat muslim telah lama mengenal penggunaan siwak atau sikat gigi dari pohon siwak untuk membersihkan gigi dan lidah. Sejumlah penelitian internasional membuktikan bahwa siwak (atau miswak, sewak) sangat efektif untuk membersihkan mulut, dan tentu saja ini juga dianjurkan oleh Nabi SAW. Kini siwak digunakan sebagai bahan dalam berbagai jenis produk yang berkaitan dengan kesehatan dan kebersihan mulut.
  5.      Sebagai tambahan, konsumsi teh hijau pada saat sahur dan berbuka. Teh hijau mengandung zat aktif yang disebut catechin yang dapat membunuh bakteri di mulut, dan menghapus gula dari plak dan menghilangkan bakteri yang menyebabkan bau mulut. Teh bunga lavender juga terkenal mampu mengendalikan dan membunuh bakteri penyebab bau mulut.

Alamak! Dah cuba semua tips di atas tetapi nafas anda masih berbau? Jangan pelik kalau anda sebenarnya sudah gosok gigi berulang kali tapi nafas tetap berbau busuk! Kenapa ya?

Resdung!

Nafas berbau bukan hanya disebabkan anda tak gosok gigi sahaja tau, tetapi juga dari bahagian hidung, tekak, dan ruang mulut. Bila anda mempunyai resdung, tekak dan ruang mulut anda akan lebih senang dijangkiti kuman. Kahak kuning atau kehijauan akan mengalir dari ruang hidung lalu menitis ke belakang tekak.

15cy4e

Herba Resdung Tok Aki dapat menunjukkan kesan sepantas 5 minit (wow!) penggunaan tau! Hanya calit sedikit herba dan masukkan ke dalam rongga hidung, memang dijamin akan keluar lendir-lendir yang mengandungi kuman yang bersarang kat dalam.

Pernah kan rasa tertelan lendir yang berlebihan, pekat dan berbau kurang enak? Haa jangan ambil mudah! Perkara sebegini bukan sahaja mampu membuatkan anda tidak selesa, tetapi juga akan mengakibatkan pelbagai masalah dari sakit kepala, hidung tersumbat, sakit tekak, serak suara DAN nafas berbau.

Nak ke biarkan macam tu je ke?

Produk Herba Tok Aki sekarang ada promosi tau bersempena bulan puasa. Takkan lah nak dibiarkan ibadah puasa anda terganggu dengan masalah resdung? Tak berbaloi! Klik sini untuk pembelian solusi gangguan resdung anda dengan mudah!

 

Share This