Posted on

Cara Merawat Kulit Kusam

Pernah tak ditegur muka anda kelihatan pucat dan penat? Kadang-kadang kita ingat muka kita ni tak ada masalah, tapi perasan tak muka kita tidak berseri? Wajah nampak tak bermaya dan tona kulit pun tidak sekata. Haa ini kerana bukan masalah jerawat saja yang mengganggu kondisi muka anda – tetapi juga kulit kusam!

Mereka yang mempunyai kondisi kulit muka kusam bukan sahaja akan sentiasa nampak letih, tetapi juga lebih tua dari usia sebenar!  Cuba lihat jika anda mempunyai tanda-tanda kulit kusam seperti di bawah :

1) Kemunculan Garis-Garis Halus Pada Kulit Wajah

Kulit yang kusam akan melajukan proses penuaan pada kulit wajah. Individu yang mempunyai kulit yang kusam akan lebih cepat mendapat kedutan di kulit wajah menyebabkan mereka kelihatan lebih berusia.

2) Lingkaran Gelap Di Bawah Mata

Lingkaran gelap yang sering dikaitkan sebagai ‘mata panda’ bukan sahaja berpunca dari kurang tidur tetapi ia juga terjadi akibat kulit yang kusam. Ini mungkin disebabkan oleh amalan makanan yang tidak seimbang yang menyebabkan kekuangan nutrisi.

3) Kulit Kelihatan Kering

Kulit akan kelihatan kering dan tidak segar. Bila disentuh, kulit akan rasa lebih kasar. Ini terjadi akibat kurang minum air lebih-lebih lagi ketika cuaca panas terik.

4) Kulit Wajah Berminyak

Kulit wajah yang jenis berminyak akan memudahkan kotoran dan debu melekat padanya. Ini akan membuatkan kulit anda kelihatan kusam dan kurang bermaya. Untuk anda yang mempunyai masalah berminyak disyorkan agar anda mengutamakan penjagaan wajah yang betul.

5) Kemunculan bintik atau jerawat kecil

Satu lagi tanda kulit kusam adalah bila kulit anda kasar akibat kehadiran jerawat-jerawat kecil ataupun digelar sebagai jerawat nasi. Jika tidak dirawat, ia akan meninggalkan parut-parut jerawat yang tidak diingini di wajah anda.

Kulit kusam biasanya berpunca dari penggunaan produk yang tak sesuai dengan kulit muka, kurang minum air (dehidrasi), dan kulit selalu terdedah kepada udara kotor dan sinaran matahari yang teruk.

Cuaca negara kita pun sekarang tak menentu. Perubahan udara sejuk dan panas memang akan memberi kesan yang teruk kepada kulit kita. Nak beli dan cuba produk lain pun takut kalau tak sesuai, kan? Jadi seeloknya bila pulang ke rumah sebelum tidur, kulit muka kita harus ‘dimanjakan’ dengan memakai masker!

Haa jangan susah-susah beli produk masker muka di luar! Buat aja sendiri di rumah menggunakan bahan bahan di bawah:

  • Betik

BETIK & MADU-01

Kisar sepotong betik yang telah dibuang biji dan campurkan dengan 1 sudu makan madu. Gaul ramuan sehingga sebati. Kemudian sapukan pada wajah dan biar kering selama 15-30 minit. Selepas itu, bersihkan wajah dengan air suam.

  • Tomato

TOMATO & MADU-01

Belah sebiji tomato dan gosokkan pada wajah. Biarkan selama 15-30 minit. Kemudian baru dibilas dengan air suam.

  • Timun

TIMUN & MADU-01

Potong mentimun secara nipis. Tampalkan pada keseluruhan muka dan dibiarkan selama 15-30 minit. Kemudia baru dibilas dengan air suam.

  • Epal

EPAL & MADU-01

Kisar sebiji epal yang telah dibuang kulit dan biji. Campurkan dengan 1 sudu makan madu.Gaul sehingga ramuan sebati dan barulah disapukan pada wajah. Biarkan selama 15-30 minit. Selepas itu bilas dengan air suam.

  • Strawberry

STRAWBERRY & madu-01

Kisar 3 biji strawberry dan campurkan dengan 1 sudu makan madu. Sapukan pada wajah dan biarkan selama 15-30 minit. Kemudian barulah dibilas dengan air suam.

  • Lobak Merah

lobak merah & madu-01

Kisar sebatang lobak merah dan campurkan 1 sudu makan madu. Kemudian sapukan pada wajah dan biar selama 15-30 minit. Selepas itu barulah dibilas dengan air suam.

Senang dan mudah kan? Masker wajah ini bertujuan untuk memberi kelembapan dan nutrient bahan yang digunakan kepada muka. Tapi harus ingat! Jangan pakai masker tanpa bersihkan muka terlebih dahulu. Nanti segala kotoran dan habuk akan terus melekat dan meresap ke kulit muka tau!

Solusi yang mudah? Haa gunakan Sabun Herba Tok Aki dalam rutin pembersihan muka anda setiap hari! Bukan sahaja Sabun Herba Tok Aki ni adalah penyelesaian termudah anda untuk menghindari gangguan jerawat hasil dari kuman resdung, tetapi juga boleh digunakan setiap hari untuk membuang kotoran secara lembut dan efektif.

Kenapa?

sabuntokaki

“HINDARI RESDUNG PUNCA JERAWAT“

Sabun Herba Tok Aki dihasilkan daripada ramuan herba terpilih, madu dan juga susu beras – kesemua khasiat yang bermanfaat untuk memastikan kulit anda kekal lembut, bersin dan juga bebas dari sebarang kotoran!

KLIK SINI UNTUK PEMBELIAN SEGERA !

Mudah kan sebenarnya mahu menjaga kulit ni, nak taknak dan rajin malas sahaja yang membezakan tau.  Jangan biarkan aja kulit muka anda rosak dan tidak bermaya! Selamat mencuba ya!

 

Posted on

Manis & Berkhasiat!

“Tak suka makan ubat!”

Kalau kita sakit mesti kena telan pelbagai pil dan ubat yang pahit kan? Kadang-kadang sampai rasa bertambah sakit pulak jadinya! Haih, macam mana la nak sembuh kalau macam ni kan? Haa jangan risau, kali ini saya nak berkongsi satu bahan yang manis dan berkhasiat. Sesuai untuk dijadikan penawar ketika kita sakit – iaitu madu!

Tak percaya? Betul tau! Ramai yang ingat madu ni hanya sebagai pemanis makanan. Madu ni bukan sahaja salah satu makanan sunnah, tetapi jika diamalkan secara berterusan, boleh diguna pakai untuk mencegah dan merawat pelbagai jenis penyakit – termasuklah resdung!

Berikut adalah beberapa cara untuk menggunakan madu sebagai salah satu alternatif untuk menyihatkan badan dan mengurangkan alahan resdung :

  1. Madu & Bawang Putih

KHASIAT MADU 02

  • Kupas dan cincang halus 3-6 ulas bawang putih. Campurkan dengan 1-2 sudu madu. Amalkan minum 5 minit sebelum makan. Boleh juga campurkan sekali bersama minyak zaitun dan makan bersama biskut atau roti (seperti jem).
  1. Madu, Bawang & Lobak (radish)

KHASIAT MADU 03

  • Kupas dan cincang 6 ulas bawang putih. Cincang satu bawang besar dan 8 lobak. Campurkan kesemua bahan dalam mesin pengisar bersama satu cawan madu dan satu cawan jus lemon. Simpan di dalam peti ais, amalkan pemakanan dua sudu besar setiap hari. Untuk kanak-kanak, boleh juga campurkan 3 sudu besar jus tadi bersama satu sudu madu, diambil dua kali sehari.
  1. Madu & Lemon

KHASIAT MADU 04

  • Campurkan 1 sudu besar madu bersama 2 sudu teh jus lemon. Panaskan seketika campuran tersebut dan makan.
  • Masukkan 1 sudu besar jus lemon dan madu bersama dua sudu besar cuka epal di dalam bekas berisi 8 auns air suam. Kacau dan minum dua kali sehari untuk melegakan radang resdung. Boleh ditambah tiga ulas bawang yang ditumbuk.
  1. Madu & Halia

KHASIAT MADU 05

  • Kacau satu sudu teh halia yang telah dikupas dan dicincang halus bersama satu cawan air panas. Biarkan selama 15 minit. Tapis dan kacau, campurkan bersama satu sudu besar jus lemon dan madu. Amalkan minum dua kali sehari.
  • Jerang satu cawan air, dan kacau bersama satu sudu besar madu, 1-2 halia yang dicincang halus, 1 sudu teh serbuk kunyit, setengah cawan jus lemon, setengah sudu teh serbuk kayu manis, ¼ sudu teh lada hitam yang ditumbuk, dan secubit serbuk lada cayenne. Biarkan selama 10 minit, tapis dan minum.
  1. Madu & Air Garam

KHASIAT MADU 06

  • Kacau bersama madu dan garam di dalam air panas. Biarkan sejuk seketika. Ambil air tersebut dan lakukan istinshaq (memasukkan air ke dalam rongga hidung).
  1. Madu & Lada Hitam

KHASIAT MADU 07

  • Tumbuk halus satu sudu teh lada hitam dan campurkan dengan satu sudu besar madu. Kacau bersama di dalam satu cawan air panas yang mendidih. Biarkan selama 10 minit dan minum. Boleh juga tambahkan jus lemon dan halia yang telah dikisar bersama.
  1. Madu, Badam & Kismis

KHASIAT MADU 08

  • Rendam 7 biji kacang badam dan 7 biji kismis di dalam satu bekas air semalaman. Makan kacang dan kismis tersebut di awal pagi. Lebihan air rendaman tersebut campurkan dengan 1 sudu teh madu dan minum. Amalkan setiap hari.

Wow! Banyak kan cara nak guna madu ni? Pilih je yang mana satu!

Tapi ada satu masalah lagi yang sering saya dengar – ” tak cukup masa!”

Kadang-kadang kita ni sibuk dengan kerja dan keluarga sampai tak ingat nak jaga kesihatan sendiri. Memang lah banyak petua yang mudah dan senang, kalau diikutkan segala macam daun, buah atau sayur memang boleh dicari dan dibeli. Tapi kalau tak cukup masa? Rasa bila dah sampai rumah tu memang tinggal tunggu lelap mata aja!

Herbs_Garlic_Pepper_Turmeric_Rosemary_wallpaper EDIT

Haa sebab tu lah Jus Herba Tok Aki dihasilkan dengan pelbagai ramuan terpilih – termasuklah madu! – untuk membantu mereka yang tak menang tangan nak uruskan pelbagai urusan dan pada masa yang sama amat mementingkan kesihatan!

Juga mengandungi ekstrak Acai Berry dan jus buah delima, Jus Herba Tok Aki boleh diamalkan untuk mencegah resdung dari dalaman dan meningkatkan imun badan untuk melawan penyakit! Haa penting kan? Dan Jus Herba Tok Aki ni boleh dimakan seisi keluarga – anak-anak anda atau adik kecil pun boleh berkongsi manfaat yang sama hanya dari satu botol!

Jimat, mudah dan senang kan? Hanya minum dua kali sehari mengikut sukatan yang telah ditetapkan. Jus Herba Tok Aki dibuat daripada kandungan berkualiti dan semulajadi, selamat dan tiada kesan sampingan! Penuh berkhasiat dan mempunyai rasa anggur yang mesra semua peringkat usia.

Jangan risau lagi, kesihatan anda keutamaan kami! Jom cuba Jus Herba Tok Aki!